; be suspicious

 

; be persistant

 

; be upset

 

; be challenged

 

; be aware

 

; be curious

 

; be consumed

 

; be ashamed

 

; be open

 

; be overthrown

 

; be shocked

 

; be surprised

 

; be autonomous

 

; be puzzled

 

; be positive

 

; be real

 

; be creative

 

; be ethical

 

; be all ears

 

; be radical

 

; be unsteady

 

; be provoked

 

; be sociable

 

; be patient

 

; be confronted

 

; be intrigued

 

; be hospitable

 

; be genuine

 

; be touched

1
1

behold;

Beholders 2019

Laat je inspireren, verrassen, confronteren en verwonderen tijdens Beholders; een vierdaags internationaal documentairefestival op diverse locaties in de kernen van Meierijstad. Gehouden van donderdag 10 tot en met zondag 13 oktober 2019.

Wat zie jij?

Ervaar de werkelijkheid van anderen en word je bewust van je eigen realiteit. Besef dat we allemaal beholders zijn, maar dat we allemaal wat anders zien. Beholders organiseert meer dan zestig voorstellingen en geeft daarna alle aandacht en ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.

Het zijn bijzondere tijden. Meer dan ooit hebben we behoefte om elkaar weer te zien, ervaringen te delen en met elkaar in gesprek te gaan. En dat kan! Want Beholders gaat door in een iets aangepaste setting, waarbij we uiteraard de richtlijnen van het RIVM naleven. We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen en passen ons aan waar dat nodig is. Zo waarborgen we de veiligheid van onze bezoekers, gasten, makers, medewerkers en moderatoren.

29

documentaires

Documentaires 2019

4

dagen

Programma 2019

Impressie 2019

Documentaires 2019

Documentairemakers

Documentairemakers verdienen aandacht voor hun film en hun verhaal. Bezoekers verdienen meer inzicht en achtergrond bij het verhaal van de makers. Wij vinden het belangrijk dat er na de film ruimte is voor een gesprek. Het liefst met de maker of iemand die betrokken is geweest bij de totstandkoming.

We vinden het daarom te gek dat onderstaande documentairemakers ons festival komen bezoeken, om na afloop van de film, samen met ons in gesprek te gaan:

Rahul Jain (India, Machines)
Daphni Leef (Israel, Before My Feet Touch The Ground)
Andrei Kutsila (Wit-Rusland, Summa)
Šimon Šafránek (Tsjechië, King Skate)
Bálint Révész (Hongarije, Granny Project)
Claudio Cadei (Italië, The Harvest)
Giorgio Ferrero (Italië, Beautiful Things)
Jennifer Deschamps (Frankrijk, Inside Lehman Brothers)
Orban Wallace (Engeland, Another News Story)
Arman Riahi (Oostenrijk, Kinders)
Birgit Gohlke (Duitsland, Stuttering)
Karsten de Vreugd (Nederland, Well Fed)
Hidde Boersma (Nederland, Well Fed)
Susan Koenen (Nederland, Het Wilde Westen)
Lidija Zelovic (Nederland, My Own Private War)
Anneke de Lind van Wijngaarden (Nederland, Hoe Nikita Een Paard Kreeg)
Hetty Naaijkens (Nederland, Klanken van Oorsprong)
Jeroen van Velzen (Nederland, Tanzania Transit)
Elise Roodenburg (Nederland, Inside The Mind Of Favela Funk)

Columns 2019

Beleving is waar ons festival voor een belangrijk deel om draait. Columns lenen zich in het bijzonder om die persoonlijke beleving bij documentaires en bij onze manier van het organiseren van vertoningen te verwoorden. Hieronder vind je de bijdrages van een aantal mensen die zo vriendelijk zijn geweest hun verhaal voor je op te schrijven.

Beholders - Column - WeDo Advocaten2019ColumnsColumns 2019Highlight PartnersPartners
4 september 2019

Ferenc Welten

Toen wij werden benaderd om een bijdrage te leveren aan het documentairefestival Beholders; waren we direct enthousiast. Het festival verbindt alle kernen van Meierijstad in cultureel en maatschappelijk opzicht. Daarnaast…
Beholders - Column - Lisette van der Swaluw2019BezoekersColumnsColumns 2019Highlight BezoekersHighlight Makers
1 september 2019

Lisette van der Swaluw

De leraar die je niet snel zult vergeten. Dat boek dat is blijven hangen. Die muziek die patsboem binnenkomt. Herkenbaar? De documentaire Shadowman is er voor mij zo één. Een…
Beholders My Own Private War Director Lidija Zelovic2019ColumnsColumns 2019Makers
31 augustus 2019

Lidija Zelovic

Er zijn verschillende filmmakers-groeps-apps in Amsterdam en ik ben onderdeel van een paar. Ik weet niet precies waarom, want in mijn desperate poging om wat rust in het dagelijks leven…
Beholders - Column - Maartje van Roessel2019BezoekersColumnsColumns 2019Highlight BezoekersHighlight PartnersHightlight Festival
26 augustus 2019

Maartje van Roessel

In shock. Geïntrigeerd. Blij. Geraakt. Verrast. Ontregeld. Allemaal gevoelens waarmee ik ooit na een documentaire van Beholders naar buiten ben gelopen. Geraakt door de man die letterlijk zijn geluk loopt…

De hele wereld vindt er iets van

Van Vrij Nederland tot The Washington Post: de documentaires die te zien zijn tijdens ons festival zijn besproken in diverse media. Hieronder een kleine greep uit de recensies:

“His particular talent on display here is a kind of synesthesia, making music into images rather than using music to enhance images.”
Beautiful Things, Time Magazine (Stephanie Zacherek)

“Films about Europe’s migrant crisis run the risk of being artful and exploitative. Now directors are seeking to redress the balance.”
Another News Story, The Guardian (Charlie Philips)

“At times, “Ghost Fleet” is so immersive that it’s easy to forget that we’re watching a documentary.”
Ghost Fleet, The Washington Post (Alan Zilberman)

“Ultimately, Before My Feet Touch the Ground is a cautionary tale with no clear answers – only forthright honesty.”
Before My Feet Touch The Ground, Filmmaker Magazine (Lauren Wissot)

“The film serves a valuable purpose by bringing to light the stories of those insiders who vainly attempted to make their voices heard.”
Inside Lehman Brothers, Hollywood Reporter (Frank Scheck)

“ʼKinders shows how those who are excluded and powerless find their voices. Are you also angry about how things are? Then watch this!”
Kinders, Die Presse (Sibylle Hamann)

“When music restores faith in humanity.”
Joe’s Violin, Huffington Post (Nicholas Alexander Brown)

“Mechanical spectacle and human pain make surprisingly complementary subjects in Rahul Jain’s composed, immersive Indian factory tour.”
Machines, Variety (Guy Lodge)

“Deze documentaire faalt – en is prachtig. Een geniaal video-essay over oorlog én over ons – mensen.”
My Own Private War, Vrij Nederland (Sander Pleij)

“Achieves its goal of shining a spotlight on its subject while delivering a fascinating true-life tale.”
Shadowman, Hollywood Reporter (Frank Scheck)

“The individual stories are fascinating but collectively they paint a picture of a society governed by poverty and prejudice.”
Tanzania Transit, Screendaily.com (Allan Hunter)

“This should be required viewing for all Americans, but especially those who think they couldn’t possibly be living in a surveillance state.”
The Feeling Of Being Watched, Chicago Reader (Leah Pickett)

“The rap music is – by its nature – raw, pounding, youthful, angry and aggressive, but with politics as well as social comment as part of the lyrics it strikes a chord with the youth of Havana.”
Viva Cuba Libre, Screendaily.com (Mark Adams)