moderator;
Frits Buijs
Frits Buijs is een van de twee eigenaren van Eendracht Films in Den Bosch. Producer, redacteur, geluidsman én manusje van alles. Medeverantwoordelijk voor onder andere de documentaire Enkeltje Hemel over de laatste treinbedevaart naar Lourdes en een succesvolle serie biografische portretten over Brabantse Helden.
“Elk jaar ben ik nog moderator geweest bij Beholders. Ik vind het geweldig om aan dit festival mee te werken. Alleen al omdat het plaatsvindt waar mijn ‘roots’ liggen; ik ben in deze regio opgegroeid. Maar ook omdat het in meerdere opzichten waardevol is. Zo vind ik het een meerwaarde dat er goede documentaires te zien zijn. Daarnaast is het bijzonder dat er bij iedere documentaire een nagesprek is. Op grotere festivals is dat vaak niet zo, maar hier is het gesprek van het begin af aan het uitgangspunt geweest. Door dat gesprek raak je veel meer betrokken bij een documentaire. Het wordt intenser. Zeker als er een gast aanwezig is: dat geeft verdieping.
Het leuke aan moderator zijn, is dat je een beetje kunt bepalen welke kant de discussie opgaat. Als ik denk: ‘hee, dat is een interessante invalshoek’, dan ga ik daar graag op door met het publiek. Ik bereid me voor door de documentaire met aandacht te kijken en als het kan de maker te spreken. Al van tevoren bedenk ik dan: waar kunnen we het over hebben? Welke thema’s zijn interessant? Wat kan ik doen om een zaal los te krijgen? Het fijne aan Beholders is dat dat niet altijd hóéft: het nagesprek kan een half uur kan duren, maar een goed gesprek van 10 minuten is ook prima. Soms is een film te overweldigend, dan merk je dat het publiek eerst even bij moet komen. Ook dat is prima bij Beholders. Als producent van films weet ik al veel van het maakproces, maar ook weer niet. Bij een film als Prison for Profit, die gaat over het privatiseren van het gevangeniswezen in Zuid-Afrika, kom je namelijk hele andere dingen tegen dan tijdens de documentaire waar ik zelf bij betrokken ben geweest: Enkeltje Hemel, die gaat over de treinreis naar Lourdes. Iedere documentaire heeft dus zijn eigen maakproces, en dat houdt het ook voor ons als moderatoren spannend.”