fbpx
2020Hightlight FestivalHightlight VerhalenUpdates 2020

Spotify

By 29 augustus 2020 maart 31st, 2021 No Comments
 

; be hopeful

 

; be together

 

; be devoted

 

; be open

 

; be inspiring

 

; be alive

 

; be creative

 

; be honest

 

; be emancipated

 

; be dedicated

 

; be just

 

; be exclusive

 

; be credible

 

; be mystified

 

; be adaptive

 

; be blown away

 

; be responsible

 

; be intimate

 

; be united

 

; be yourself

 

; be passionate

 

; be surprised

 

; be moved

 

; be mournful

 

; be safe

 

; be kind

 

; be humane

 

; be involved

1
1

behold;

Spotify

Wat hoor jij?

Muziek. Het is voor ons een essentieel onderdeel van de beleving bij het kijken van documentaires. Het neemt je nóg meer mee in het gevoel van de film en het versterkt emoties of gedachten. We hebben daarom per documentaire een Spotify-playlist samengesteld, die we draaien na afloop van de voorstelling.

Zo kun je nog even lekker napraten en alles laten bezinken met bijpassende klanken op de achtergrond. In de afgelopen jaren heeft muziek een grote rol gespeeld in onze bezoeken aan IDFA, de eerste documentaire-avonden die we organiseerden en de weg naar de organisatie van ons festival.  Dit heeft geleid tot een eigen Beholders Spotify playlist, die we je graag even toelichten.

Beholders Playlist

De playlist is te vinden op Spotify via deze link.

Django Django – Default

In 2017 en 2018 gebruikten we een leader voor onze voorstellingen met DocsintheCity. Fragmenten van documentaires die we eerder vertoonden, hebben we verwerkt in die leader, met daaronder de muziek van het nummer Default van Django Django. Je kunt die leader nog terugkijken op ons Vimeo-kanaal.

Sixto Rodriguez – Sugarman

Op donderdag 22 november in 2012 zaten Mark en Willem tijdens hun jaarlijkse bezoek aan IDFA in de Melkweg voor de documentaire Searching for Sugarman. De documentaire maakte een enorme indruk op ons. Het was één van die memorabele momenten die je voor altijd bijblijven én een van de redenen die ons deed besluiten om dit soort belevingen ook mogelijk te maken in onze eigen omgeving.

Richard Howley – Tonight the Streets Are Ours

Het nummer wordt volledig ten gehore gebracht tijdens de eerste minuten van de documentaire Shadowman. Het geeft een gevoel van onrust, rebellie en verandering dat een perfecte intro vormt voor de film. We hebben er twee jaar over gedaan om de documentaire in 2018 naar Nederland te halen, om hem in 2019 op verzoek nog een keer terug te laten komen.

Los Zafiros – Hermosa Habana

Viva Cuba Libre! Rap is War begint met beelden van Cuba met de bijbehorende klanken van het nummer Hermosa Habana. Ook door de documentaire heen komt het nummer verschillende keren terug, waardoor het gevoel van de muziek blijft plakken aan het verhaal van de film.

Los Aldeanos – Mi Hermano o Yo

Uit dezelfde documentaire komt het nummer dat zich laat vertalen als “Mijn broer of ik”, van het rapduo Los Aldeanos. Zij vormen het onderwerp van de documentaire, die laat zien hoe zij zich in de underground moeten bewegen om hun muziek en hun mening te kunnen delen.

Galt MacDermot, Tom Pierson – I Got Life

Een van de liedjes uit de legendarische film Hair, later een wereldhit geworden in de versie van Nina Simone. Hair is weer een van de films van Milos Forman. Net als One Flew Over The Cuckoo’s Nest, Ragtime, Amadeus en Man on The Moon. De documentaire Forman vs. Forman geeft een inkijkje in het leven van deze regisseur.

Scorpions – Wind of Change

Het Moscow Music Peace Festival in 1989. Wereldberoemde hardrock bands op een eenmalig evenement in Gorky Park. Een evenement dat symbool staat voor de verandering in de Sovjet-Unie en het Oostblok eind jaren tachtig. Het nummer Wind of Change is geschreven naar aanleiding van dit festival. De eerste zin: “I follow the Moskva, down to Gorky Park”.

No Somos Nadie – Yo Quiero Verte

Mirador is een documentaire over drie vrienden. Drie vrienden die blind zijn. We volgen ze in de film terwijl ze gaan kamperen, naar zee gaan en een concert bezoeken. We zien ze dansen op de muziek van de Uruguyaanse band No Samos Nadie. Die nummers staan niet op Spotify, het nummer Yo Quiero Verte, wat betekent “Ik wil je zien”, kun je daar wel beluisteren.

Giora Feidman – The Klezmer’s Freilach

Door de hele documentaire Merci Maman! hoor je de muziek van Giora Feidman, met in het bijzonder het nummer The Klezmer’s Freilach. Het gevoel van de muziek spreekt voor de film, maar we beloven je dat je, nadat je de documentaire hebt gezien, andere beelden ziet als je naar dit nummer luistert.

Cosmo Sheldrake – Pelicans We

De documentaire Granny Project stond al meer dan een jaar op ons lijstje voor we hem konden vertonen op Beholders in 2019. De maker uit Hongarije, Balint Revisz, was aanwezig bij alle drie de vertoningen ervan op ons festival. De documentaire laat een uniek gesprek zien tussen generaties, de muziek van Cosmo Sheldrake horen we op momenten van reflectie.

Magic Malik – Si Tú Me Olvidas

Op een terras in Parijs vroegen we Estelle Fromentin, de maker van de documentaire Fragments of Love, welke muziek zij graag zou horen na afloop van de film. Daarop stelde zij ons de vraag of het mogelijk was dat Magic Malik, die de filmmuziek gemaakt had, mee zou komen uit Parijs om die muziek live te spelen op zijn dwarsfluit. Samen met Sarah Murcia op contrabas. Voorafgaand aan ons optreden speelden zij samen in het BIM-huis in Amsterdam. Het werd een bijzondere avond, met een bijzonder geluid.

Girl Talk – In Step

Rip! A Remix Manifesto. Een monument van een documentaire, die twaalf jaar later nog weinig aan actualiteit heeft ingeboet. Een documentaire over muziek, over mash-ups, over auteursrechten, over macht en over creativiteit. Girl Talk staat centraal in de film. Dit is zijn muziek…