The Click Trap onthult hoe de industrie van online advertenties, die is gemonopoliseerd door een handjevol grote techbedrijven en sociale media bedrijven, leidt tot serieuze schade. Zowel online als offline. Online advertenties, die verfijnde algoritmes gebruiken om in luttele millisecondes klanten op te sporen en te bestoken met gepersonaliseerde advertenties, worden nu gebruikt door duistere spelers. Het is een makkelijke manier geworden om geld te verdienen aan het verspreiden van haat en desinformatie. Extreme content genereert clicks en clicks genereren winst. Op hetzelfde moment gebruiken cyber scammers op de hele wereld programmeerbare advertenties om specifieke groepen van kwetsbare internetgebruikers te bestoken.
De krachtige technologie achter de industrie van advertenties, die de infrastructuur van het moderne internet zoals we dat kennen onderhoudt, heeft verrijkende consequenties. Het beïnvloeden van uitslagen van verkiezingen, het aanwakkeren van genocidaal geweld, het polariseren van gemeenschappen en het toestaan dat onschuldige mensen worden opgelicht door scammers, zonder strafrechtelijke gevolgen.
Verklaringen van politici, journalisten, academici, digitale activisten en een slachtoffer van online oplichting van wie het leven op de kop kwam te staan, geven ons een unieke inkijk in hoe en waarom deze schimmige industrie blijft floreren. Is er een manier om online adverteren meer ethisch verantwoord te maken? Is er een manier om internetgebruikers beter te beschermen? Is het tijd om de grote techplatformen ter verantwoording te roepen? The Click Trap toont dat verandering mogelijk is, maar dat we voor nu voorzichtig positief moeten blijven over de mogelijkheden voor een eerlijkere en veiligere digitale wereld.